1. Avastada demokraatlik voorus - tsiviilkuraaz
Mida rohkem on riigis tsiviilkuraazseid kodanikke,
seda vähem läheb seal kord vaja sangareid.
Franca Magnani
Mina olen antipoliitilise poliitika poolt.
Poliitika poolt, mis tähendaks praktilist kõlblust,
tõe teenimist, ligimeste eest hoolitsemist tõeliselt
inimliku mõõdupuu järgi. " Antipoliitiline
poliitika" on võimalik. Poliitika "altpoolt".
Inimese poliitika, mitte aga aparaadi oma. Südamest tulev
poliitika.
Vaclav Havel
Väljendada ennast avalikult-poliitilis-moraalne protest
Julge kodanikusekkumine on "südamest tulev poliitika".
Inimesed saavad "altpoolt" midagi muuta, kui sekkuvad
oma eluliste soovide ajel. Demokraatlik liikumine SDV-s ja Ida-Euroopa
maades on eriti selgelt näidanud järgnevat: algul tunnistasid
oma veendumusi üksikud kodanikud ja väikesed grupid.
Nii mõnedki jätkasid vastupanu ka siis, kui olid
selle eest põlu alla pandud, pokri pistetud või
saanud kutsekeelu. Selline käitumine on põhjustanud
nendel maadel põhjapanevaid muudatusi. - Kuueteistkümne
aastase inimese moraalne protest seisneb näiteks julgetes
katsetes kehtestada demokraatiat. Üks noor inimene SDV-s
keeldus koolis sõjaväelisest kasvatusest. Ta kirjutas
direktrissile:
"Sõjaväeline kasvatus on kohustuslik aine
ja selles mitteosalemist peetakse põhjuseta puudumiseks.
Sellest hoolimata olen otsustanud nendes tundides mitte osaleda.
Olen püüdnud oma põhjusi sõnastada ja
palun korraldada klassis avalik arutelu. Arvan, et tänapäeval
ei saa enam relvade abil rahu kindlustada. Jätkuv relvastumine
ohustab seda veel enam. Iga päevaga lähendab see inimkonda
hukkumisele, kui keegi ei söanda läbimurret teha ega
näidata oma tõelist tugevust, astudes esimesena samm
desarmeerimise suunas.
Sõjaväelist kasvatust ei saa ma ühitada rahualase
kasvatusega. Niisugune kasvatus tekitab mõtlemise "sõpradest
ja vaenlastest" ja ühtlasi inimvihkamise. Selle asemel,
et raisata aega marssimise harjutamisele ja käskluste andmisele,
peaksime tegelema sellega, mida meil on võimalik teha
sõja ärahoidmiseks: näiteks niisuguse õppeaine
nagu rahualase kasvatuse sisseviimisega koolis. Õpilaste
ülesandeks peaks olema oma vaimsete võimete rakendamine
teiste valgustamiseks. Me suudame lugeda ja mõista Wolfgang
Borcherti, Dietrich Bonhoefferi, Berta v. Suttneri, Thomas Manni,
Carl v. Ossietzky, Erich Kästneri, õdede Schollide
teoseid. - Me peaksime andma märku. Seepärast kannan
ka mina märki "Mõõgad atradeks!"..."
1
Oma sõbrale kirjutas ta: "Olles nüüd
meie direktrissile adresseeritud kirjaga vabastanud end senise
pika vaikimise ja mugavamate teede otsimisega kaasnenud arguse
tundest, olen eneseaustust jälle juurde saanud. Nüüd
olen selle "EI" lõpuks õigesti välja
öelnud. - Tütarlaps pidi koolist lahkuma. Raskustele
vaatamata tundis ta end vabanenuna, sest oli jäänud
oma veendumustele ustavaks. - Selle neiu sarnased tsiviilkuraazsed
inimesed vallandasid SDV-s liikumise, mis andis allasurutud kodanikele
uue shansi eluks. Igatahes kaotasid niisugused jõud Saksamaade
taasühinemisprotsessis suure osa oma mõjujõust,
sest domineerisid majanduslikud küsimused. Julgete kodanike
moraalsele vastutusele ei antud poliitilise moraali kujundamisel
tegutsemisruumi.
Tsiviilkuraaz on üks vapruse vorm: üksikisik heitleb
julgelt ja vastupanuvõimeliselt ohtude ja raskustega.
Juba vanast ajast alates on vaprust peetud nelja vooruse: tarkuse,
õigluse, vapruse ja mõõdukuse hulgast kolmandaks.
Need voorused kuuluvad tihedalt kokku:
"Tarkus ja õiglus on ettenägelikkuse varal hoolikalt
kooskõlastatud vaprusega. Vapper aga saab olla ainult
see, kes on tark ja õiglane. Vaprust iseloomustab ka õige
mõõt, nimelt selle, millega riskitakse, täpne
kaalumine sellega, mida loodetakse saavutada. Vaprus juhindub
moraalsetest väärtustest. Sellal, kui tarkus ja õiglus
on pigem vaimne jõud, on vapruse puhul eelkõige
tegu hinge voorusega - "vapra südamega"."
(Artur Kaufmann 2)
Kuueteistkümne-aastase noore vastupanujulguse juures
võib märgata tsiviilkuraazi tunnuseid:
- Neiu väljendas oma arvamust avalikult - ka kooli juhtkonna
ees.
- Seda ei teinud ta mitte ainult eraviisil, vaid ka avalikult.
Ta avaldas oma tundeid ja mõtteid; sellega tahtis ta kaaskodanikke
üles kutsuda.
- Veendunult astus ta välja moraalselt õigena tunnetatu
eest ja toimis südametunnistuse järgi. Ta avaldas moraalselt-poliitilist
protesti.
- Neiu kasutas mõistust, muutis end kompetentseks, julges
mõelda ja põhjendada.
- Oma südameasja nimel välja astudes ei püüdnud
ta lahendada mitte ainult isiklikku, vaid ka avalikku probleemi,
sest see puudutas kõikide inimeste hüvangut. Neiu
praktiseeris üht demokraatlikku kodanikuvoorust.
- Ta riskis teadlikult oma isiku ebapopulaarseks muutumisega.
- Ta tunnistas hirmu ja söandas selle ajel riigivõimule
vastupanu osutada. Sealjuures leidis ta tuge humaansetelt väärtushinnangutelt.
- Ta toimis vägivallatult. Direktoriga vaieldes tõi
ta välja oma põhjendused ja isiklikud motiivid.
- Neiu jäi iseenda vastu ausaks. Ta toimis oma sisemiste
veendumuste kohaselt ja arvestas teadlikult eneseaustust.
Ehkki demokraatlikult valitsetavates riikideski jälitatakse
vahetevahel kriitilisi kodanikke ähvarduste, karistuste
ja põlu alla panemisega, on seal oma arvamust avaldada
suhteliselt kerge. Kuid kas me kasutame oma demokraatlikke võimalusi?
Kas me tajume oma shanssi iseseisvaks mõtlemiseks? Kas
me isegi sõltumatuna ei vaiki, selleks et mingit eelisseisundit
mitte kaotada? Kas ei loovuta me märkamatult oma veendumusi,
selleks et mitte ohustada oma karjääri? Kas me ei kuuluta
moraalipõhimõtteid kehtetuiks, sest tahaksime hoiduda
konfliktidest? Kas me ei keeldu riskimast, sest kardame sattuda
häbisse? Kas ei püüa me olla julged vaid siis,
kui meie edu on kindel? Kas me ei mugandu meelsamini, selleks
et teiste poolehoidu mitte kaotada? Kas me ei otsi liiga varmalt
põhjusi selleks, et hoiduda sekkumast?
Põhjused 3
Sest siin ei aita enam midagi
Nad teevad ikkagi oma tahtmist
Sest ma ei taha enam
oma näppe kõrvetada
Sest mind naerdakse välja:
nad on oodanud sind
Ja miks peaksin see alati olema mina?
Selle eest ei tänaks mind keegi
Sest seda ei kontrolli enam keegi
selle võib vaid veelgi rohkem ära rikkuda
Sest igal halval asjal
on küllap ka hea külg
Sest kõik oleneb sellest, millise pilguga seda vaadata
ja üleüldse, keda saab siin uskuda?
Sest teistelgi
on vesi ahjus
Sest meelsamini jätaksin selle
asjatundjamate hooleks
Sest keegi ei näe ette,
kuidas võiks see kedagi kahjustada
Sest see ei tasu vaeva
Sest ükski neist pole seda väärt!
Need on surmapõhjused,
mis tuleks kirjutada meie haudadele,
et nendel põhjustel
neid enam ei kaevataks
Erich Fried
Kaitsta oma veendumusi ülemuste
ees
Tsiviilkuraazne protest ei taga alati edu ega mõju
otsekohe. Sellele vaatamata on inimesed tänu kodanikujulgusele
üht-teist saavutanud. Nad ütlesid valjult seda, mida
teised ei saanud või ei julgenud välja öelda
- ja andsid sellega lootuse muudatusteks. - Liikumine "altpoolt"
oli tulemusrikas tülis aatomienergia pärast: "Just
tänu paljude aktiivselt tegutsenud inimeste kompetentsusele
purunesid suurel osal elanikkonnast valed lootused "aatomienergia
peale". Ränkades ühiskondlikes vaidlustes paljastasid
nad tegeliku huvitatuse aatomienergiast."4
Aatomienergia vastane liikumine osutus edukaks seetõttu,
et kodanikud muutsid end kompetentseks. Paljud inimesed protesteerisid,
demonstreerisid ning fantaasiarikkalt ja valgustavalt blokeerisid
aastaid eluohustavat energiat.
Meie ühiskonnas tohivad kodanikud oma arvamusi avaldada
suhteliselt vabalt, see on tagatud neile põhiseadusega.
Seadusega aga ei saa anda neile julgust demokraatlike põhiõiguste
käsutamiseks. Niisugust julgus ilmutas kolmekümne kuue
aastane gümnaasiumiõpetaja Heribert A. Ta oli veendunud
selles, et töö keskkonna ja rahu heaks peab algama
igas ühiskonna vallas, seega ka koolis. Õpetaja kannatas
teadlikult ära noomituse haridus- ja kultuuriministeeriumilt
ja jäi oma veendumuse juurde, et sõja vältimiseks
peaksid inimesed midagi ette võtma.
Heribert A. kavatses rahupedagoogilise õppeteemana käsitleda
SDI (Strategic Defence Initiative) poolt kosmosesse kavandatud
kaitseprojekti paigaldamist. Muuseas tahtis ta õpilastes
teadvustada seda, et füüsika-alane teadmine ja suutmine
nõuavad teadlastelt vastutusteadlikku suhtumist. Noored
peaksid õppima poliitiliselt põhjendama ja mõtlema
rahupsühholoogia põhjal. - Õpetajate kolleegiumil
rääkis ta oma kavatsusest ja püüdis oma idee
suhtes teisteski vaimustust äratada. Ülemused laitsid
tema kavatsuse maha: tema aktiivne võitlus rahu eest tooks
talle vaid sekeldusi; õppeplaan olevat liiga poliitiline
ja poliitikaga tegelda oleks koolis liiga riskantne, eriti kaasaegsete
võimusuhete puhul.
Õpetaja-metoodik ei lasknud end heidutada, vaid tutvustas
õppetundides projekti, mis neelaks maksudena laekunud
miljardeid. Sealjuures tugines ta kompetentsete astrofüüsikute
kirjatöödele ja näitas füüsika-alaste
arusaamade selgitamiseks diapositiive. Ta informeeris sellestki,
mida on kirjutanud astrofüüsik Carl Friedrich von Weizsäcker:
"Niisugune maailmaruumikaitse projekt ei taga totaalset
kaitset ja tõenäoliselt saab seda ründeeesmärgil
paremini rakendada kui kaitseeesmärgil." 5
Õpilastele sai nende kompetentsuse kasvades selgeks, et
kuitahes perfektse kaitsesüsteemi saab vastaspool hävitada.
Nad küsisid endalt, kas poleks mõistlikum lõpetada
rakettide ehitamine. - Vesteldes suurusehullusest sündinud
projektidest tulid kõne alla ka poliitikute fantaasiarikkad
kõikvõimsuse ambitsioonid ja nende jumalastumiskompleks.
Kaalutleti konfliktide vägivallatu reguleerimise mudeleid
ja seda, kuidas üksteise ohustamise asemel teha koostööd.
Noored arutlesid selle üle, miks pannakse tuhandeid miljardeid
dollareid relvastumisprogrammidesse, selle asemel et sama rahaga
leevendada puuduse all kannatajate viletsust. Õpilased
olid nördinud sellest, et väga paljud teadlased peavad
kontsentreerima oma loovat energiat hävingu nimel, selle
asemel et kasutada seda looduse päästmiseks. Sealjuures
tuli juttu sellestki, kui suured relvatööstuse kasumiintressid
on seotud miljardeid nõudva SDI projektiga. - Õpetaja
Heribert A. lootis, et omandatav teadmine aitab tema õpilastes
välja arendada südametunnistust, mille varal noored
tunnetaksid kõrgemaid väärtusi.
Oli tegu õppetundidega, mis füüsikalise informatsiooniga,
psühholoogilise argumentatsiooniga, diskussiooniga väärtuste
üle ja poliitilise mõtlemisega taotlesid tähtsat
demokraatlikku eesmärki: muuta noored kaasarääkimisvõimelisteks.
- Haridus- ja kultuuriministeerium ei kiitnud õpetajat
tema demokraatliku algatuse eest, vaid tegi talle ametialase
noomituse poliitilise ühekülgsuse eest. Selle peale
esitas õpetaja ametivõimudele oma argumendid -
ja astus sellel tasandil välja oma veendumuste eest.
Formaalselt ei saanud õpetaja noomitust selle eest, et
oli informeerinud õpilasi maailmaruumi kavandatud kaitsesüsteemist
ja virgutanud neid mõtlema kriitiliselt. Tema õppetunnid
olid kooliseaduste ja õppeplaanidega kooskõlas.
Noomituse sai ta hoopis selle eest, et oli kasutanud ühe
sõjaväeteenistuse vastase ühingu poolt välja
antud diapositiive. Seda ühingut ei pea kaitseamet põhiseadusele
ustavaks. - Ehkki niisugused fotod, mida võib ajakirjades
ja -lehtedes kohata kõikjal, vaid näitlikustasid
asjakohast informatsiooni, karistati õpetaja-metoodikut
distsiplinaarkorras. Ilmselt peeti tema ja teiste hirmutamist
vajalikuks. Niimoodi varjatud ülemustepoolse kriitiliste
arvamuste allasurumise vastu on eriti raske välja astuda.
Riigiametnikele tuletatakse pidevalt meelde seda, et nad on kohustatud
jääma neutraalseks. Aga kas ei pea nad avaldama
oma arvamust siis, kui on otsustamisel inimliku moraali põhiküsimused?
Niisugused probleemid, mida oli õpilastega analüüsinud
õpetaja-metoodik Heribert A., seondusid ka nende noorte
tulevikuga. Õpetajad, kes poliitilis-moraalse hoiakuga
näitavad oma suhtumist eksistentsiküsimustesse, ei
käi välja "poliitilisi õppelauseid",
vaid virgutavad avalikku vaimset mõttevahetust. Seal,
kus on oluline inimväärikus ja aukartus looduse ees,
ei tohi me jääda neutraalseks, juhul kui ei taha hukkuda
"neutraalselt".
Noomitusega karistatud õpetaja nägi, et ta korralekutsumine
oli tema tsiviilkuraazi tagajärg. Noomituse pärast
ta ei nurisenud, kurtnud ega kaeblenud. Niisuguste laitustega
pidi ta arvestama valitsevat poliitikat kritiseerides, ehkki
ei rikkunud sealjuures põhiseadust. - Mis hakkaks küll
liikuma siis, kui haridus- ja kultuuriministeeriumil tuleks teha
kümme niisugust noomitust? Või isegi sada või
tuhat?
Miks rakendavad kodanikujulgust nii vähesed inimesed? -
Sageli pole puberteedieast ammugi välja kasvanud noortel
enesemääramiseks ainsatki võimalust. Seepärast
saavad nad iseteadlikkust endas vähe arendada. Neid õpetatakse
küll käituma nii, et nad enda eest vastutaksid, aga
kõik shansid enda eest vastutavaks tegutsemiseks röövitakse
nendelt loendamatute käskude ja eeskirjadega. Paljudele
vanematele ja kasvatajatele on eelkõige tähtis see,
et lapsed kuulaksid sõna. Nii luuakse lapsi kasvatades
neile juba algusest peale kõik tingimused jääda
eluks ajaks alaealiseks.
Rohkem kui kümme aastat kannavad koolid hoolt selle eest,
et lastes ei tärkaks selget iseteadlikkust; sellega pärsivad
nad tsiviilkuraazi tähtsaima eelduse. Õpilasi ei
aktsepteerita sellistena, nagu nad on, vaid võrreldakse
mallidega, millele nad peaksid vastama. Kuna nende individuaalsust
arvestatakse vähe, ei õpi nad käituma iseseisvalt,
vaid muganduvad. Tavaliselt ei arendata oma kodanikujulgust mitte
tänu koolile, vaid hoopis kooli kiuste.
Paljudele inimestele on nende varasest vermimisest alates jäänud
kalduvus "ülemuslikkusele ja alluvusele: harjumus funktsioneerida.
Autoriteetide pimesi usaldamine, kohanemispüüd, eelkõige
aga hirm vasturääkimise, vastupanu ja konfliktide ees
enamusega ning grupist väljaheitmise ees. Meil on olnud
raske saada täiskasvanuks, võita kätte iseseisvus
ja sotsiaalne hoiak selle sõna õiges tähenduses."
6
Julgus valmistab hirmu - varjatus kaob
Tsiviilkuraazsed inimesed tahavad midagi korda saata. Nende
energia suundub ühiskonna muutmisele. Sealjuures abistab
neid omaenda võimete usaldamine - iseteadlikkus. Tegutsedes
juhinduvad nad neile tähtsatest väärtustest ja
astuvad oma veendumuste eest avalikult välja. Sealjuures
tuleb neil sageli loovutada harjumuspärase miljöö
poolt pakutud kaitsest, ja seda nimelt siis, kui neid ümbritsevad
inimesed mõtlevad teisiti. Niisugune ohtlik suhete katkemine
kolleegide, kaasüürnike, tuttavate ja sugulastega tekitab
hirmu.
Nii mõnedki inimesed ei kirjuta resolutsioonidele alla
seepärast, et kardavad pahandusi oma ülemustega. Paljud
kardavad seda, et oma allkirja andmisega teevad nad endale "märgi
külge" ja nad isoleeritakse. Järgnev juhtum näitlikustab
seda ja kirjeldab ühtlasi
hirmu alistamise katset. - Seoses massihävituslike aatomirelvade
vastase lendleheaktsiooniga kogusin ülikoolis allkirju.
Ühe kolleegi kohta teadsin, et ta osales rahuliikumises.
Seepärast imestasin, et ta kirjutas mulle: "Teie lendlehe
sisuga olen nõus, aga näeksin meelsasti, et vähemalt
väike osagi kõnetatud isikuteringist kirjutaks lendlehele
alla. Alla kirjutada saan ainult siis, kui lehel on sada nime.
Sellel tingimusel ühinen lendlehel kirjutatuga."
Professor kartis seda, et oma mõtlemisega hälbib
ta kõrgkooliõpetajate enamusest. See hirm oli samaaegsest
enda avaldamise soovist tugevam. Teda kohutas oht, et allkirja
andmisega võib ta kolleegidest liiga kaugele eemalduda.
Ta aktsepteeris enda kartust ja leidis oma grupis hirmu väljendamiseks
julguse. Sealjuures avaldas ta soovi, et allkirjaaktsioonil oleks
rohkem toetajaid. Oma hirmu isoleerumise ees vähendas ta
sellega, et kindlustus arvuliselt mitte väga väikeses
suhtlusgrupis ja päästis nõnda oma tsiviilkuraazi.
Kodanikujulgust esineb harva ka seetõttu, et tuleb riskida
harjumuspärases mõjuringkonnas varjatuse ja mõjukate
ülemuste poolse kaitse kaotamisega. - Seetõttu võib
ametnikel märgata vähe tsiviilset julgust. Riik tasub
neile selle eest, et nad täidavad kuulekalt oma kohustusi.
Kuna nad on majanduslikult hästi kindlustatud, tuleb neil
vältida rahutusi. Paljud ametnikud arvavad, et ülemuste
aadressil kriitikat teha ei saa, kandmata kahju. Vaevalt nendega
tegelikult juhtub midagi, juhul kui nad on ametisse kinnitatud.
Enne seda aga tuleb neil igatahes läbida kohanemisprotsess,
mille lõppedes sulavad nii mõnedki süsteemiga
kokku nii, et selle puudusi nad enam ei märkagi.
Poliitikute juures on tsiviilkuraaz eriti haruldane. Et parteis
karjääri teha, alluvad nad parteidistsipliinile. Sealjuures
ohverdavad nad põhimõtted, mida soovitab neile
nende poliitiline südametunnistus. Kohanemine parteinormidega
võib olla nii jäägitu, et vasturääkimine
ei tule mõttessegi. Isegi iseseisvate poliitikute juures
kaob julgus kritiseerida ülemusi, kui neid ohustab osaline
võimukaotus ja isoleerimine.
Hans Apel - poliitiliselt aastakümneid rahvasaadik, minister
ja paljudes ametites aktiivne inimene - näeb seda asja nii:
rahvasaadik "õpib tahtma seda, mida temalt oodatakse.
Fraktsiooni- ja parteidistsipliini tugevdatakse nii, et need
muutuvad omaette väärtusteks.
Tasustamise aluseid õige käitumise ja karistamise
aluseid sõnakuulmatuse eest on fraktsioon rakendanud tulemusrikkalt.
Fraktsiooni juhatus mõjutab otsustavalt seda, kas üks
või teine loomu poolest auahne rahvasaadik teeb poliitilis-parlamentaarset
karjääri või mitte." 7
Nõnda jõutakse mõtlemisvõimetu muganemiseni
ja "omaenda laagri (partei) poliitiliste manamissõnade
ülistamiseni". - Kodanike ja sirguva nooruse demokraatlikule
arengule mõjub parlamendiliikmete muganev hoiak kahjulikult,
sest vähesed poliitikud annavad vastutustundlikuks poliitilis-moraalseks
käitumiseks eeskuju.
Ka valimistega seoses on ülemused südametunnistusevabaduse
ja julgete tundeliigutuste suhtes sageli hoolimatud. Ühelt
poolt peavad nad kohandama end partei tahtega; teiselt poolt
ei tohi nad kaotada valijate soosingut. Seetõttu salgavad
nad oma arusaamad ja veendumused maha, kui need ei taga neile
"häälteenamust". Sel juhul eelistatakse "häälteenamust"
moraalile. - Paljud poliitikud pole sõnakuulelikud mitte
ainult fraktsioonile, parteijuhtidele ja parteikaaslastele, vaid
ka huviüksustele. Nagu tõendavad korruptsiooniafäärid,
on nad mõnikord isegi majandusvõimude poolt äraostetavad.
Niisugustest skandaalidest nähtub, kuidas sõltuvused,
vaheltkasuvõtmine või altkäemaksu andmine
tühistavad ühiskonnas kehtivaid reegleid ja moraalipõhimõtteid
siis, kui on kasulikud parteile või üksikpoliitikule.
Teatud poliitikute ebaausa käitumise vaatlemine peaks kodanikke
suurele üksijäämishirmule vaatamata ajendama sekkuma
julgelt nende huvidesse.
Minu isiklik ebakindlus selles, kui kindlameelne suudaksin olla,
on aeg-ajalt jälitanud mind unenägudeski. See jälitas
mind näiteks siis, kui olin rahugrupis koos naisega osalenud
istumisdemonstratsioonil rakettide asupaiga lähistel Mutlangenis.
Me olime istunud tänavale, et takistada aatomirakettidega
militaarsõidukite edasiliikumist. Ma tegin seda protestiks
selle endastmõistetavuse vastu, millega - aatomirelvade
varal - valmistatakse ette inimeste massilist hävitamist.
- Sellel vägivallatul aktsioonil kaks politseinikku vahistasid
mu, fotografeerisid mind mitu korda, sõidutasid trellitatud
politseiautos politseijaoskonda, tuvastasid mu isiku ja kuulasid
mind üle; see kohutas mind väga.
Öösel nägin unes: seisin vaikse järve ääres.
Järsku kerkis võimas laine ja vajus minu peale. Mind
valdas hirm ja ma klammerdusin tugiposti külge. Niisugust
veemüüri tundsin lapsepõlvest peale Isari ääres.
Teinegi kord paiskus laine minu peale ja tundsin ohtu. Suutsin
jällegi tugipostist kinni hoida ja ärkasin ehmatusega
ning üleni higisena. - See unenägu tundus mulle üleskutsena
näha hirmu ja analüüsida seda ning seejärel
jälgida, kui palju suudan seda taluda, ilma et see mind
maha paiskaks. Ka mõistsin unenägu väljakutsena:
kui suurele katsumusele tahan eneseaustuse säilimise
nimel vastu pidada?
Hirm on vajalik selleks, et märgata ohtusid ja oma liigseid
nõudmisi. Aga hirm võib ahvatleda ka poliitilis-moraalsest
protestist enneaegsele loobumisele. See, kes kinnitab: "mina
ei suuda ju midagi teha", ei taipa, et ta on süsteemi
osa. Ta esitab küll mõttes tingimusi "valitsevatele
oludele", kuid kardab samal ajal kaotada nendega seonduvaid
mugavusi ja mõnusid. Salatakse maha see, et omaenda passiivsus
aitab kaasa pahede ja ebakohtade tugevnemisele ühiskonnas.
Kodanike niisugune passiivne hoiak muudab süsteemi pealtvaatamisdemokraatiaks.
Kaasajooksmise kui eluhoiaku minetamine ei nõua mitte
ainult julgust, vaid ka kompetentsust. Kompetentsus on avaliku
kaasarääkimise eeltingimus. Ühelt poolt tuleb
informatsioon teha kodanikele arusaadaval kujul avalikult kättesaadavaks.
Teiselt poolt peaksid kodanikud niisugust informatsiooni nõudma
ja endale hankima. Oma hoiakut muuta, päevast-päeva
muutuda ja otsustamisel osaleda saab ainult see, kes on informeeritud.
Võime kompetentseks osalemiseks vähendab ühtlasi
hirmu sekkumise ees. Uutvalt saab sekkuda ainult see, kes pealtvaataja
rollist lahkub. Omapoolse sekkumisega ei aita ta kaasa mitte
ainult ühiskondlike protsesside kulgemisele ja demokraatliku
õigusriigi jätkuvale uuenemisele, vaid ka omaenda
elavakssaamisele, sest ühiskondlik aktiivne tegutsemine
nõrgestab resignatsiooni ja mõttetusetunnet. Aga
kuidas sukelduda niisugusesse aktiivsesse tegevusse?
Kindlameelsus tänu toetavatele
väärtushinnangutele
Kodanikujulged inimesed ei juhindu mitte ainult tegutsemisest
saadavast otsesest kasust, vaid ka oma aktiivse tegevuse mõtestamisest.
Niisugune mõtestamine on vajalik, talumaks tsiviilkuraaziga
kaasnevat üksildust. Ainult see, kes suudab tahtlikult taluda
pisutki üksildust, ei lase end pidevalt vangistada eetiliselt
madalal muganemissundusel. Need toed, mis hirmuolukordades hoiavad
üksikisikut püsti, on individuaalselt erinevad. Tugi
võib seisneda ideaalides ja eeskujudes, inimlikes suhetes,
humaansetes väärtushinnangutes, religioossetes sidemetes.
Tsiviilse julguse uuringuteks viidi kuraazsete inimestega läbi
süvapsühholoogilise suunitlusega vestlusi. Selgus,
et küsitletud olid tulvil kõlbelisi väärtushinnanguid:
soovisid väga "teha õigeid tegusid". Neil
olid ideaalid, mille varal nad väitlesid ja millele tahtsid
läheneda praktilises tegutsemises. Neile olid olulised voorused,
nagu näiteks õiglus, solidaarsus, rahu, tõearmastus,
vabadus ja sõltumatus. Niisugused omadused ei olnud neile
voorusteks mitte ainult teoreetiliselt, vaid juhtisid nende praktilist
tegutsemist. Paljudel nendest oli võime kaasa tunda ja
siseneda tunde teel hädasolijatesse ja abivajajatesse. Ühed,
ja neid oli palju, väitsid tundvat, et on ühiskondlikes
pahedes ja ebakohtades kaassüüdlased, ja tahtsid seepärast
nende kaotamiseks midagi ette võtta. - Teiste juures oli
hirm reaalsete ohtude ees juhtmotiiviks: andis nendele jõudu
selleks, et tahta midagi muuta. Osa usutletud julgetest isikutest
olid pigem pessimistid ja nägid tulevikku süngena.
Aga just niisuguse pessimismi ajel käitusid nad vastutusteadlikult
ja huvitusid poliitikast aktiivselt. Tänu kartusele on inimene
valmis tegutsema aktiivselt ja konstruktiivselt.
Vesteldes nendega huvitas mind see, kas neil oli lapsepõlves
südametunnistuse vabadus, millele võis tugineda nende
hilisem julgus. Siinjuures ilmnes, et arengud olid kulgenud väga
erinevalt. Sellal kui ühed identifitseerisid end tugevasti
oma vanematega, said teised tugevaks vanemate vastu protesteerides
- ja sageli oli tegu kahe nähtuse seguga. Paljud, ent sugugi
mitte kõik, kes hiljem ilmutasid tsiviilkuraazi, olid
lastena kogenud kaitstust ja usaldust. Neid julgustati käituma
iseseisvalt, midagi ka ise järele proovima ja nad tohtisid
sealjuures teha ka vigu. Nõnda said sirguvad noored muutuda
iseenda peale kindlaks. Nad said mänguruumi ja virgutusi
spontaanseks aktiivsuseks. Aktsepteeriti nende uudishimust ajendatud
küsimusi, omaenda mõtlemist ja arusaamist. Lapsed
kogesid: mind kuulatakse ära ja võetakse tõsiselt.
Selgelt ilmnes üks kooskõla: paljudes tsiviilkuraazsete
inimeste peredes oli eriline osa väärtustel.
Seal oli kõigi jaoks ühiselt tähtsaid eesmärke
ja voorusi, nagu näiteks ligimesearmastus, kaastunne, armastus
looduse vastu, teiste eest hoolitsemine, ausus. Sealjuures polnud
tähtsad käitumisreeglid, nagu näiteks "Ei
tohi valetada!" - Perekond pigem tegi endale teadlikult
selgeks selle, mida enda isiku jaoks ja suhetes teistega tähendab
tõearmastus.
Proua Hannelore Kraus näiteks takistas kodanikujulguse varal
Frankfurdis Euroopa kõrgeima pilvelõhkuja ehitamist.
Ta ei lubanud oma linnakvartali lagastamist. Selle nimel algatas
ta kodanikualgatuse ja naabrina kampaania 264 m kõrguse
hoone ehitise vastu. Ka siis, kui talle algul kolm ja hiljem
kaheksa miljonit marka allkirja eest pakuti ja nii ametivõimud
kui ka ehituse ettevõtjad ja finantseerijad talle pidevalt
peale käisid ja teda ähvardasid, ei andnud ta järele.
Kas pole niisugune inimene meie ühiskonnas veidrik? Või
on sel proual juba nii palju miljoneid, et ta neid rohkem ei
vajagi? Kas tahab ta vaid äratada tähelepanu enda vastu?
Või on tal väärkujutlus õiglusest? Kas
ei lükka ta kaheksamiljonilist kingitust tagasi sellepärast,
et on psüühiliselt haige?
Mitte midagi niisugust! Kohtan vilgast keskealist naist, kes
on kõrgesti haritud, käinud kaugetel reisidel, sooritanud
ülikooliõpingud ja saanud teadusliku kraadi politoloogias,
tegelnud aktiivselt majandusabi andmisega arengumaadele ja valdab
nüüd pansioni, mida külatavad huvitavad külalised
kogu maailmast. - Hiiglaslikule ehitisele keeldumisel oli talle
tähtis vaid Frankfurti vana tööstuskvartali säilimine.
Ta tunneb end seal elunevate inimestega seotud olevat. Ta osutas
vastupanu kommertslikule mõtlemisele, mis on orienteeritud
rahale, mitte aga inimlikele elulistele väärtustele.
- Palusin proua Krausil jutustada oma lapsepõlvest ja
sellestki, kas tema meelekindel hoiak seostub kuidagi ta elusündmustega.
Ta ütles, et tema kodus olevat kehtinud juhtlause: teha
alati seda, mis on õige; ja ta jutustas ühe paljudest
lugudest, mis olid ta perekonnas tavalised.
Tema vanaisa oli ühes suures ettevõttes tsehhi meister.
Üks klient tahtis kord firmaga protsessida, sest see oli
kütteseadme ehitamisel eksinud. Direktor tegi vanaisale
ülesandeks uurida seda kütteseadet. Vanaisa avastas,
et tõepoolest oli tehtud mingi valearvestus, mille eest
tulnuks vastutada firmal. Kui ta teatas oma avastusest tööandajale,
palus too töö puudusi mitte paljastada, vaid need maha
vaikida. Vanaisa aga keeldus, sest see ei olevat "sünnis".
Selle peale ähvardati teda vallandada. See oli seitsmelapselise
perekonna olemasolu ohustamine. Sellega aga ei lasknud end vanaisa
tõe eest seismisel heidutada. - Perekonnas võeti
sellest eeskuju; selle vanaisa üle oli ta uhke.
On olukordi, milles sageli öeldakse: "sa oleksid väga
rumal, kui sa..." või "seal kõrvetad
küll oma näppe" või "parem ära
sekku!" või "miks peaksid just nimelt sina end
ohverdama?" või "seal ei saavuta sa midagi".
- Proua Kraus jutustas teistestki samalaadsetest kogemustest,
mis olid lapsepõlvest saadik andnud talle jõudu
väärtustest johtuvaks käitumiseks. Seepärast
ei lasknudki ta kaheksamiljonilise pakkumisega oma väärtushinnanguid
kõigutada - ja kogu perekond toetas teda.
Julgetele inimestele olid ikka ja jälle avaliku sekkumise
motiivideks kõlbelised väärtused. Väärtushinnangud
perekonnas võisid seonduda erinevate eluvaldkondadega.
Greenpeace'i kuraazikal kaastöölisel kahekümne
nelja aastasel Annemarie P.-l oli juhtmotiiviks austav suhtumine
loodusesse. Ta vanemad virgutasid teda juba maast-madalast vaatlema
taimi ja loomi tähelepanelikult ning käituma nendega
hoolivalt. Tänu sellele ei tärganud temas mitte ainult
huvi, vaid ka "aukartus looduse ees". Ta tegeles Albert
Schweitzeri kirjatöödega. Nähes üha enam
elukeskkonna hävitamist, sai tema ainsaks püüdluseks
looduse kaitsmine. Ehkki ta on pigem tagasihoidlik inimene, pühendub
ta oma sisemisest veendumusest hoolides keskkonnakaitse alasele
algatusele tsiviilkuraazselt.
Mõlemad kodanikud astusid oma väärtushinnangute
privaatsusest avalikku poliitikasse. Oma väärtushinnanguid
püüdsid nad tulemusrikkalt argiellu rakendada. Samal
ajal ei kaotanud nad silmist ühiskondlikke olusid ja sekkusid
poliitiliselt. Nad ühendasid oma isikliku suunitluse ühiskondlikult
aktiivse tegutsemisega; isiklik muutus poliitiliseks.
Shveitslasest pastor ja lüürik Kurt Marti, kellele
ta poliitilise sekkumise tõttu keelduti Berni Ülikool
audoktori tiitlit andmast, loeb tsiviilkuraazi imede hulka. Oma
luuletuses "Vastuvoolu" ütleb ta:
kas pole juba
üks inimene
käinud vee peal?
selles ei matki
teda keegi
see aga
et sina
kes sa ei oskagi ujuda
ujud vastuvoolu
pole sugugi väiksem ime
Kaasatunne moraalse jõuna
- lapsepõlvekogemus ja poliitiliselt aktiivne tegutsemine
Sellele, et kaastunne on meie tugevaim moraalne jõud
9, leidsin ikka ja jälle tõendust,
kui uurisin küsimust: Kuidas saavad küll inimesed silmitsi
ühiskondlike ebakohtadega ja ülemaailmsete ohtudega
mitte langeda rusuvasse resignatsiooni? - Elementaarne kaastunne
on see, mis julgustab inimesi astuma välja humaansete ja
ökoloogiliste väärtuste eest. Võimet kaasa
tunda loetakse meie kõige inimlikumate omaduste hulka.
See mobiliseerib abistamiseks ja vastupanuks vajalikke jõudusid.
See, millises ulatuses arendab keegi kaastunnet ja julgeb ilmutada
tsiviilkuraazi, see seostub ka antud inimese lapsepõlvekogemustega.
Julgeks ja kaastundlikuks saab muutuda see,
- kes oli lapsepõlves kogu oma isikupäraga vastuvõetav,
- keda aktsepteeriti koos tema tunnetega - ka viha-, tusa-,
hirmu-, kadeduse-, ja raevutundmusega,
- kes sai arendada isemeelsust ja omaalgatuslikku tegutsemist,
- kes koges, et elusündmuste kujundamisel saab osaleda
oma aktiivsuse varal,
- keda takistuste ületamisel toetati,
- kes ei õppinud mitte ainult kuuletuma, vaid ka olema
sõnakuulmatu,
- kes ei saanud kõlbelisi väärtusi mitte ainult
suusõnal, vaid võis neid läbi elada ja endas
süvendada.
Kuid negatiivsedki kogemused võivad virgutada inimest
saama julgeks ja astuma avalikult välja vabaduse eest. Kahekümne
üheksa aastane Bernhard A. töötas aktiivselt kaasa
vangide abistamise organisatsiooni Amnesty International
juures. Soov poliitiliselt sekkuda tärkas rõhutute
ja vangistatute olukorda tunde teel sisse elades. Ebaõiglaselt
süüdimõistetud poliitiliste karistusekandjate
heaks osavõtlikus ja aktiivses tegevuses suutis noormees
uuesti läbi elada tundmusi, mis seostusid tema suhetes isaga.
Isa oli olnud range ja võimukas. Tühiseimagi eksimuse
eest oli poiss pandud koduaresti. Isa oli valvanud tema järele
ja allutanud ta oma autoriteedile.
Isegi siis, kui poeg oli saanud täisealiseks, oli isa püüdnud
teda oma tahtele allutada ja muuta endast sõltuvaks. Ometi
ei purunenud sirguva nooruki oma tahe. Seda tingis seegi, et
nooruk leidis matkimisväärseid eeskujusid ja tuge ühelt
noortegrupilt. Algatuse juures Amnesty Intemational'i heaks koges
ta õnnelikuna, et võis osaledes välja astuda
poliitiliselt jälitatute eest. Töös rõhutute
heaks võis ta ühtaegu vabaneda vägivaldse isa
autoriteedist; ta harjutas vastupanu osutamist võimsatele.
Poliitilis-moraalse protesti vorm oleneb väga antud inimese
iseloomust tulenevatest motiividest ja isiklikest probleemidest.
Lapseea ja varase lapsepõlve konfliktide aktiviseerumine
poliitiliselt aktiivse tegevuse tõttu on tervete inimeste
puhul loomulik protsess ja otsustab, kas antud inimene suudab
tunde ajel osaleda avalikes asjades, poliitilises tegevuses.
Seal, kus normaalsed isiksused on kõige enam keskkonna
saatuse osanikud, seal, kus nad on kõige vähem egoistlikud,
seal, kus nad on vabaduse ja sõltumatuse eest hirmul,
loodavad ja võitlevad, toimuvad nende hinges põhikonfliktid
kõige ägedamalt ja seal nad kordavad oma isiklikku
individuaalset saatust."10
Kaasatundmist kui moraalset jõudu arendada pole meie ühiskonnas
kerge, sest me ühiskonda vermib võimu, mitte aga
sümpaatse ühenduse printsiip. Paljude kodanike mõtetes
domineerivad üleolek või alluvus, edu või
ebaedu. Tsiviilkuraazi olemusse kuulub see, et ehkki tema varal
tuleb midagi muuta, ei nõua ta kohe alguses edu. Julguse
ilmutamine on orienteeritud ainult nendele väärtustele,
mille eest tasub välja astuda. Sellega, et sekkumine võib
"valitseva" tegelikkuse tõttu äparduda,
arvestatakse teadlikult.
Dorothee Sölle kirjutab selle kohta: "On olukordi,
kus me ei tohi nõuda edu, sest seal see nõue purustab
meid. Kui kuulutame edunõude peamiseks, siis olemegi end
süsteemile reetnud. Loomulikult on ka võimetuse kogemus,
aga see ei tohi inimest halvata. Tsiviilkuraazi puhul on tegu
eneseaustusega ja inimväärikuse enese maksmapanekuga.
Need aga eelnevad edule." 11
Tänu sellele, et tsiviilkuraazi abil jääme kindlalt
oma väärtushinnangute juurde, kogeme isiklikku vabadust.
Selleks peaksime riskima läbi teha õppeprotsessi,
mis muudab meid üha julgemaks. Seda, mida niisugune õppeprotsess
hõlmab, tutvustavad põhjalikult järgnevad
lõigud ja peatükid.
Harjutada sekkuma - vastupanujõud
hirmule
Iga voorust saame harjutada - ka julgust avalikuks sekkumiseks.
Kui anname oma hirmudele järele, muudame end tummaks. Võtame
aga seevastu nõuks mitte vaikida, saame täisealiseks.
Mitte vaikida argisituatsioonides:
- kui levitatakse negatiivseid eelarvamusi kaasinimeste kohta,
- kui ülemus alandab kolleegi,
- kui möödujaid tülitatakse,
- kui nõrkadele tehakse liiga,
- kui autojuht ei lülita langetatud raudteetõkkepuu
ees oodates mootorit välja,
- kui täiskasvanu alandab last,
- kui grupis räägitakse puudujatest neid alandades,
- kui looma piinatakse,
- kui kedagi pilgatakse tema välimuse pärast,
- kui õpetaja häbistab õpilast,
- kui haavatakse teisitimõtlejat,
- kui kellegagi toimitakse ebaõiglaselt,
- kui ilmnevad puudused ja vead
- kui keegi avaldab vastupidise poliitilise arvamuse.
See, kes avaldab ennast julgelt, peab igatahes arvestama tagajärgedega,
mis võivad riivata ta isikut, ja seda isegi küllaltki
ohutuna
tunduvates olukordades.
Ta ei suuda mõnikord säilitada endas rahu,
ta paneb erialagrupis kaalule oma hea kuulsuse,
ta riskib oma endiste sõprade sümpaatia kaotamisega,
ta tõmbab enda peale teatud inimeste nördimuse,
teisitimõtlevad kodanikud ei pruugi teda enam edasi austada,
ta ohustab oma karjääri,
talle hakatakse ehk ülekohut tegema.
Inimesel on vaja teha endale selgeks see, kui palju suudab
ta taluda, ilma et nõuaks endalt liigset ja laseks nii
röövida endalt julguse. Järgneva näite puhul
ei oleks avaliku sekkumisega tulnud objektiivselt liiga palju
riskida. Ometi ei julgenud viiekümne ühe aastane koduperenaine
Elisabeth O. isiklikult vastu hakata, olgugi et oleks meelsasti
avaldanud oma arvamust. Vestlusseminaril esitas ta järgneva
hirmusituatsiooni:
"Astusin oma linnakvartali toiduainete kauplusse; teen
seal sageli sisseoste ja mind tuntakse kui klienti. Minu ees
seisid mõned naised. Selgelt äratuntava välismaalasena
ootas pisut eemal seistes türgi naine, tema taga seisis
välismaalasest tööline, kes tahtis tööpausi
ajal osta toidupalukest. Siis hakkas üks naistest välismaalastega
valjult tõrelema: millised jätised nad olevat, kui
räpased olevat need harimatud inimesed, kui palju kurja
nad tegevat sellega, et hõivavad meie töökohti
ja kortereid. Ta saavutas vaikiva, osaliselt ka valju nõusoleku,
vastuvaidlust ei järgnenud. Kumbki välismaalane ei
lausunud sõnagi. - Olin solvangust nördinud, pealegi
oli mul välismaalastega terve rida häid kogemusi. Sisemiselt
raevutsesin ja olin jahmunud. Aga ma ei söandanud midagi
öelda, olgugi et oleksin meelsasti midagi vastu väitnud.
Suure hirmu tõttu ei saanud ma sõnagi suust. Praegu
häbenen oma käitumist ja tahaksin meelsasti toimida
järgneval korral julgemalt."
Grupiviisilises vestluses kaalutleme:
Kuidas läheb minul analoogilistes situatsioonides?
Mis takistab mind avaldamast oma arvamust?
Millised kartused tärkavad minus?
Mis aitaks mind vaadata hirmudele silma, kuid mitte anda end
nende võimusse?
Kuidas saaksin järgida oma sisemist soovi - väljendada
avalikult oma arvamust?
Vestlusgrupp tegi ühiselt kokkuvõtte hirmudest,
mis välismaalaste suhtes vaenulikus stseenis takistasid
avalikku vastuväitlust:
Kardan, et mu märkused ei jõua kohale...
Mul tuleb ehk poest välja hiilida kaotajana...
Kardan, et ei või enam poodi minna, sest olen teinud ennast
naeruväärseks....
Mul on ehk liiga vähe asjalikke argumente esitada...
Teised ei tahaks mind enam...
Kardan, et argumentatiivse reageerimise asemel reageerin emotsionaalselt...
Kardan, et teisitimõtlejate bloki vastu tuleb mul minna
üksi ja saada isoleerituks...
Võiksin sattuda afekti: tõrelda, raevutseda, kärkida,
lüüa...
Võib puhkeda võimuvõitlus, mille puhul igaüks
tahab, et tal oleks õigus ja ta oleks tugevam...
Kardan, et tegelikult ei erineks mu käitumine välismaalaste
vastu vaenulike inimeste omast, oleks vaid vastupidise taotlusega...
Kardan avalikku vaidlust, kus kõikide pilgud suunduksid
minule...
Me kaalutlesime grupis, milliseid vastupanujõudusid
saaksime arendada, pidamaks vastu niisugustele kartustele. Sealjuures
avastasime, kui tugevasti panid mõned end pinge alla sellega,
et tahtsid tingimata midagi saavutada. Neile tõi kergenduse
arusaam, et proua O. oleks pruukinud algul öelda vaid lause,
mis oligi tal juba "keele peal": "minul on olnud
välismaalastega häid kogemusi" - või: "mina
olen õppinud tundma sõbralikke ja tublisid välismaalasi"
- või: "mina arvan, et ei ole õiglane välismaalasi
nõnda alavääristada".
Pinget alandavalt mõjub arusaam: me ei peagi alati põhjendama
ümberlükkamatult, vaid võime väljendada
seda, mida arvame või tunneme. Kirjeldatud hirmusituatsioonis
ei oleks läinud vaja mitte mingeid asjalikke põhjendeid.
Seal aga, kus me neid küll vajame, vähendame oma kartusi
sellega, et muudame end kompetentseks.
Hirmu puhul alavääristamise ees aitab teadlikolemine
sellest, et mina ei vastuta selle eest, et teised minu ütlusi
laimavad. Minu vastutus lakkab siis, kui olen lähenenud
sellele, mida pean niisuguses olukorras enda jaoks õigeks,
nimelt öelnud seda, mida mõtlen.
Hirmu vähendab seegi, et ei vaielda teistega kavatsusega
neid muuta. Isegi oma suhtumisega saame olukordi muuta ja tuua
suhetes pöörde paremusele. Ma ei aja teist inimest
laitusega enda juurest minema, vaid püüan mõista,
miks ta käitub nõnda. Ehk õnnestub meil oma
ütluste ja hoiakutega mõjustada tema mõtlemist.
Üksinda olemise hirmu vastu aitab kontakteerumine. Proua
Elisabeth O. oleks võinud toidupoes öelda enda kõrval
seisvale kliendile: "Mulle tundub solvav see, et nad kiruvad
välismaalasi." Ehk oleks ta leidnud mõne mõttekaaslase
ja võinud alustada kellegagi mõttevahetust. - Lõpuks
on mul niisugustes olukordades ikka ja jälle tähtis
teadvustada endale, millistele väärtustele olen orienteeritud
ja sedagi, mille eest astun praegu välja ja milliseid sekeldusi
võin sellega valmistada endale.
Hirmu puhul, et märkused ei "jõua kohale"
tuleks küsida: "Miks on mulle väga tähtis
see, mida mõtlevad minust teised. Miks ei tohiks nad teada
seda, et pean välismaalaste põlgamist ebaõiglaseks?
Miks ei tohi nad märgata minu muret meie suhete pärast
välismaalastega? Hirmu puhul, et kriitilised märkused
ei "jõua kohale", aitab meid lootus, et need
jõuavad teistele kohale ja et loome uusi kontakte. Pealegi
kitsendame end lapsikult, oodates, et meid "armastaksid"
need, kelle arvamust me ise ei aktsepteeri.
Hirmu vastu võimaliku afektiseisundi pärast: ma tõrelen
või röögin või olen vaenulik - aitab
teadmine sellest, et niisugune afektis käitumine, mida ma
ei tunnusta, ei pruugi purustada suhteid. Kui mul tuleb tõreleda,
siis ma tõrelen - aga mul on ka võimalik toimida
edasi nii, nagu mulle tundub mõistlikum: vesteldes, põhjendades,
vaieldes mitte haavates. Mittetunnustamisega seonduvaid tundmusi
pole mitte vaja alla suruda, vaid muuta viha ülesehitavaks.
Teiste agressiooni kartusele saab kõige paremini vastu
panna mitte lastes end teiste agressiivsusel nakatada. Vägivallatu
vastus vägivaldsele käitumisele peatab tavaliselt konflikti
süvenemise. Kui me ei karju vastu, vaid ütleme vastu,
siis suureneb üksteisega rääkimise lootus.
Edasi oleks hea mitte nõuda sekkumiselt kohest edu. On
tõenäoline, et teistes mõjub edasi see, mida
olen omalt poolt teada andnud, ilma et sellest oleks koheselt
aru saadud. See lause, mida unine tahtis öelda - "mul
on olnud välismaalastega häid kogemusi" ei oleks
mitte pinget suurendanud, vaid alandanud. Võib-olla oleks
see lause toonud vestlusse pöörde. - Kas pean vaidlusest
alati väljuma "võitjana"? Kui konflikti
lõppedes on võitja ja kaotaja, on konflikti reguleerimine
igatahes ebaõnnestunud. Võib-olla mõjub
see, et mind kuulutatakse "kaotajaks", mulle paremini
kui võit, juhul kui jään sisetundele ustavaks?
Proua Elisabeth O. on lasknud end puudutada ühel inimestevahelisel
probleemil: vaenulikul suhtumisel välismaalastesse. Ta soovis
õppida tulevikus samalaadsetes olukordades solidaarselt
käituma.
Igatahes ei tahtnud ta piirduda ebaõigluse vastu välja
astumisega individuaalsel tasandil. Talle oli saanud selgeks,
et individuaalsest kõrgemalgi tasandil tuleks meil protesteerida
välismaalastele tehtava ühiskondliku ülekohtu
vastu: astuda välja nende õiguste eest, nende omadega
võrdväärse kohtlemise eest ja nende tingimuste
parandamise eest, mis põhjustavad vaenulikkust välismaalaste
vastu. On tähtis muuta mitte ainult isiklikku eluteostust,
vaid teadvustada ühiskondlikud seosed ja sealt lähtudes
tegutseda poliitiliselt.
Kas ettenägelikult katastroofi poole?
Tänapäeval vajaksime palju tsiviilse julgusega inimesi.
Nemad saaksid globaalsetele ohtudele ja ühiskondlikule ebaõiglusele
seada vastu humaansed eluvõimalused. Maakera tundub igatahes
hukkuvat oma elanike kuulekuse tõttu. Enamus nõustub
vaikides vastutustundetusega, millega hävitatakse maailma:
"sinna ei saa ju midagi parata". - Ajaloo vältel
on kaasajooksikud olnud sageli ohtlike poliitiliste arengute
juures võtmepositsioonidel. Sündmuste tagapõhjast
pole nad tahtnud mitte midagi teada, sest reaalsuse tajumine
oleks röövinud neilt rahu.
Tänapäeval on selgelt nähtavad ohud keskkonnale,
sotsiaalsed katastroofid ja aatomiohud:
- Aatomikatastroofid: ülemaailmselt ohustab praegu inimesi
reaktoririketega 428 aatomielektrijaama. Reaktorite järelvalvekomisjonide
arvestuste kohaselt toimub statistilise tõenäosusega
iga kahekümne kolme aasta jooksul üks õnnetus.
Laastavad tagajärjed ilmnevad Tshernobõlis ja Valgevenemaal.
- Saastunud jõed ja mered: "Maailmamered on aatomijäätmete
tõttu saastunud 1000 miljoni Bq-le vastava kiirgusega.
Radioaktiivne prügi on 50 eri paigus uputatud ookeanidesse,
eelkõige Euroopa lääneranniku lähistele."
12
Tankeriõnnetuste tagajärjel voolab igal aastal merre
üle miljardi tonni toornaftat.
- Välja surevad metsad, mürgistatud pinnas ja saastunud
õhk: heitgaasid moodustavad maakera kohal otsekui kupli.
Need peavad allakiirgunud soojuse kinni ja põhjustavad
temperatuuri tõusu, millega kaasnevad kasvuhooneefekti
ohtlikud tagajärjed.
- Vaesus ja näljahäda valitsevad maakera paljudes
paikades: paljud tuhanded inimesed surevad nälga. Lõunapoolkeral
elab rohkem kui üks miljard inimest allpool absoluutset
vaesuspiiri - vähem kui 370 dollarist aastas - ja ka tööstusmaades
keset heaolu suureneb vaesus.
- Massihävitusrelvade arsenal on arvult kolossaalne. Maailm
on täis kuhjatud relvi. 1990.a raisati maailmas nende peale
1640 miljardit marka: umbes neli ja pool miljardit marka päevas.
- Sõdurid harjutavad sõda: ründevalmis lahingulennukid
terroriseerivad näiteks madallennul paljude piirkondade
inimesi. Vaatamata kogu arukusele ohustavad suurriigid üksteist
rohkem kui miljoni hiroshimapommi lõhkejõuga.
- Poliitikud, kes desarmeerimisest lakkamatult räägivad,
jätkavad aga relvastumist: nad hävitavad näiteks
iganenud keemiarelvi ja toodavad samal ajal veelgi tõhusamaid;
nad vähendavad aatomirakettide arvu, aga ehitavad ja katsetavad
edasi senistest mudelitest ohtlikumaid ja hävitusjõulisemaid
aatomipomme.
- Riigijuhid, kes pole suutelised konfliktide intelligentseks
ja vägivallatuks lahendamiseks, peavad jõhkraid sõdu:
"ausa" ja "õiglase" Lahesõja
arvestatud 150 000 ohvrile lisandub tõenäoliselt
ühe aasta jooksul vähemalt 170 000 kuni viieaastast
last. Riigi tervishoiusüsteemi purustamise tõttu
surevad nad tõbedesse või kurnatusse. - Alates
1945. a on möllanud sada üheksakümmend sõda,
milles on tapetud vähemalt kakskümmend miljonit inimest.
- Kasumist huvitatud valitsejad ei hoia tõhusalt ära
kliimakatastroofi: osoonikiht hõreneb gaasi - fluorsüsivesiniku
- tõttu. Seetõttu tungivad ultraviolettkiired intensiivsemalt
maa peale ning põhjustavad inimestel nahavähki ja
kasvuhäireid looduses. Olgugi et teadlased hoiatavad juba
20 aastat osoonikihi hävimise eest, on riigid jõudnud
kokkuleppele vaid selles, et vähendavad fluorsüsivesiniku
õhkupaiskamist üksnes poole võrra.
Niisugust loetelu võiks jätkata kaua. Kõike
seda me näeme ja saaksime peatada vastupanu teel. Ometi
sööstame ette nähtavasse katastroofi.
Kaasajooksikud tunduvad omakasu peal väljas olevat. Miks
luua kriitilise sekkumisega konflikte? Kas me ei ole siis võimetud
olude vastu, mida kujundavad poliitikud? Kas pole parem muretseda
vaid selle pärast, mis toimub kodus? - Niisuguste ettekäänetega
varjame arusaamise sellest, et peagi võib "puutuda"
meisse see, mis praegu ei tundu veel üldse meisse puutuvat.
Selle asemel, et "tegijana" olukorra kujundamisel osaleda,
laseme end langeda võimetu ohvri rolli.
Silmitsi ohustatud maakeraga käitume nii, nagu kannataksime
ränga õppimispeetuse all. Me ei kasuta oma intelligentsust
ökoloogiliste, aatomiga seonduvate ega sotsiaalsete ohtude
kõrvaldamiseks. Kodanikud valivad poliitikuid, kellele
on esmatähtsad võimuprintsiip ja majanduskasv. Liiga
vähe valivad nad neid inimesi, kes näevad vastastikuse
arusaamise printsiipi "pääsemisloogikana"
ning võtavad juhtmotiiviks vägivallatu toimimise
ja aukartuse looduse ees.
Bertolt Brecht on ühiskondlikku õppimispeetust kirjeldanud
ühes oma luuletuses 13 nõnda:
Nad saagisid oksi, millel istusid
ja hüüdsid üksteist, et jagada kogemusi selles,
kuidas saagida kiiremini, ja sööstsid
raksatusega sügavikku, ja kes vaatasid neile järele,
raputasid saagides päid ja
saagisid edasi.
Ühiskondlik intelligentsuse peetus tuleks kõrvaldada
arusaamise varal: me peame kas õppima või hukkuma.
Uus õppimine hõlmab hukkumiseks ettevalmistumise
takistamist kodanikujulguse varal ja vägivallatute teede
otsimist, mis tooksid ohtudest välja. Sealjuures ei tohi
me jääda lootma üksnes poliitikutele. Rooma
Klubi põhjendab seda nõnda: "Väga
vähesed poliitikud on piisavalt teadlikud pakiliste probleemide
ülemaailmsest iseloomust ja neil pole samahästi kui
aimugi probleemide vastastikusest toimest. Poliitiliste parteide
tegevus keerleb valimistega seonduvate tähtaegade ja rivaalitsemise
ümber nii tugevasti, et demokraatiat, mida nad peaksid soodustama,
nad sellega pigem kahjustavad. Pidevate riidude tõttu
tundub, et partei huvid on rahvuslikest huvidest tähtsamad.
Strateegiad ja taktikad tunduvad eesmärkidest tähtsamad
olevat. - Tundub, et bürokraatia tõttu üha enam
halvatud maailmas peaks sõltumatutelt gruppidelt tulema
rohkem algatusi." 14 Selleks
vajame tsiviilkuraazseid kodanikke.
Laps näitab üles kodanikujulgust-kokkuvõtteks:
Mis on tsiviilkuraaz?
Lapsed ja noored läbivad arengujärke, milles ilmutavad
loomulikul viisil tsiviilkuraazi. Nad ütlevad sageli, mida
mõtlevad, ja avaldavad takistamatult kriitikat, nad järgivad
ustavalt oma väärtushinnanguid. Sageli püütakse
kasvatuse teel nende avalikku julgust pärssida. Nad kogevad,
et paljusid asju ei tohi avalikult välja öelda ja et
nende spontaanset kriitikat ei aktsepteerita, vaid tõrjutakse
tagasi kui kohatut. Seepärast õpivad nad oma spontaansust
piirama ja kohanema. - Lüürik Erich Fried ilmutas algkooli
esimestes klassides kodanikujulgust. Kuueaastasena elas ta Viinis
läbi "verise reede". Tookord ründas politsei
töölisdemonstratsiooni. Hukkus üks politseinik
ja 86 töölist.
"Sel päeval oli mu ema juhuslikult tulnud koos minuga
kesklinna ja oli leidnud ühes poes tuttava juures pelgupaiga,
sest võitluse algusest peale polnud tänavad enam
käidavad. Läbi vaateakna nägin kanderaame surnute
ja haavatutega. - Peagi lasi kirjanik Karl Kraus lüüa
linna plakatitulpadele suured plakatid, mis oli suunatud veresauna
eest vastutava politseipresidendi dr Schoberi vastu. Tekst kõlas
nii: "Ma nõuan Teie tagasiastumist. - Karl Kraus."
Verine reede, nagu seda veresauna päeva Viinis nimetati,
sai mõistagi nädalatepikkuseks vestlusteemaks. 1927
oli minu esimene kooliaasta. Oma kooli pidusaalis pidin jõulude
puhul ütlema peast ühe jõululuuletuse. Kui seisin
juba laval, kuulsin all kedagi ütlemas: "Külaliste
hulgas on ka politseipresident." Seejärel astusin ette,
kummardasin ja ütlesin kõlava häälega:
"Minu daamid ja härrad! Kahjuks ei saa ma oma jõululuuletust
deklameerida. Kuulsin äsja, et peokülaliste hulgas
on härra politseipresident dr Schober. Ma olin verisel reedel
kesklinnas ja nägin kanderaame surnute ja haavatutega, ja
härra doktor Schoberi ees ei saa ma mitte mingit luuletust
peast öelda." - Kummardasin veel kord ja tõmbusin
tagasi. Politseipresident tõusis ja lahkus kohe saalist.
Tema või keegi tema saatjaskonnast lükkas ukse prahvatades
kinni. Astusin taas ette ja ütlesin: "Nüüd
saan oma jõululuuletuse ette kanda."
Deklameerisin luuletuse kogu mulle kätteõpetatud
paatosega. Järgnes võimas aplaus, kummardasin mitu
korda ja tõmbusin tagasi. Mu õpetaja, vasakpoolne
sotsiaaldemokraat Franz Ederer, juba ootas mind. Ta embas mind:
"Erich, see on ju suurepärane! Kust sa küll sellise
idee said?" Mu isa aga ei olnud kuigi rõõmus.
Ta müristas: "Ma ei talu seda! Poiss ujub mul kommunistide
sõiduvees!" Mul polnud aimugi, mida see tähendab,
aga kuna minu isa, kes oli olnud ka mu näitlemise vastu,
ütles seda nii tõrjuvalt, siis järeldasin, et
põhimõtteliselt pidi see olema midagi head."
15
Kogu oma elu jooksul ilmutas Erich Fried nii oma kirjanduslikus
loomingus kui ka poliitilises sekkumises tsiviilkuraazi:
- Tsiviilkuraaz on demokraatlik voorus. Kodanikud kasutavad
neile põhiseadusega tagatud õigust oma arvamuse
vabaks avaldamiseks. Nad hülgavad truualamliku kuulekuse
ülemuste ees ja sekkuvad avalikult, et muuta midagi. Kodanikujulgus
on vaimne vastupanu, liikumapanev jõud, mille varal saab
demokraatlikku riiki pidevalt uuendada.
- Tsiviilkuraaz tähendab julgust oma veendumuste avalikuks
väljaütlemiseks - olgugi et see käib teiste inimeste
vaadetele vastu, ei meeldi võimulolijatele, räägib
vastu ülemustele, on vastuolus ametivõimude taotlustega.
Üksikisik avaldab oma kriitilisi mõtteid ja väljendab
oma tundeid.
- Tsiviilkuraazsed kodanikud julgevad rakendada mõistust.
Nad omandavad erialateadmisi, julgevad mõelda, küsida
ja põhjendada. Nende protest juhindub praktilisest arukusest.
- Tsiviilkuraaz on kriitiliselt ärgas paljastamine, vastupanu,
enda vastandamine, millegi eest väljaastumine. Inimestele,
kes vabameelselt ütlevad, mida mõtlevad, võib
niisugune ütlemine osutuda kahjulikuks. Isikliku kahjukandmisega
niisuguse kuraazse käitumise tõttu riskitakse teadlikult
ja lepitakse kahjusaamisega. Kuulekuse ja vastupanu vahelises
pinges teostub isiklik vabadus.
- Tsiviilkuraazi sisu ei ole mitte isiklik, vaid avalikult
tähtis ja orienteeritud kõikide hüvangule. Siin
on tegu kõiki puudutavate, poliitiliste probleemidega.
Kodanikujulgus vastab ootustele eriti seal, kus inimesed astuvad
välja humaansete väärtuste eest. Eriti siis, kui
ülekohtu tegemist nähes tuleb takistada seda kuraazse
seisukohavõtuga. Vastupanuga ei taotleta mitte ainult
omaenda isiklikku, vaid kõikide hüvangut.
- Kriitilisi vaateid, protesti ühiskondlike ebakohtade
vastu ja tahet midagi muuta väljendatakse avalikult. Avalikud
üleskutsed on signaaliks kaaskodanikele. Neid kutsutakse
üles tegelema mingi teemaga, mis puudutab kõiki ja
sunnib poliitiliselt midagi muutma. Asjatundlik vastuvaidlus
ja avalik protest on demokraatlikult seaduslikud.
- Tsiviilkuraaz on vägivallatu: julgelt "tsiviilselt"
tuleb teistega vaielda. Tähtis pole mitte ainult oma asjalike
põhjenduste, vaid ka omaenda tunnete avaldamine. Tsiviilkuraaz
pole kartmatu, vaid toimub hirmuga heideldes.
- Tsiviilkuraaz juhindub kõlbelisusest. Ta on orienteeritud
inimlikele põhiväärtustele ja isiklikule südametunnistusele:
moraalse käitumise kohta kujunenud teadmisele. Isik astub
välja millegi niisuguse eest, mis tundub talle moraalse
väärtusena kohustav. Seeläbi muutub tsiviilkuraaz
poliitilis-moraalseks protestiks.
- Tsiviilse julguse varal ujub üksikisik vastuvoolu. Omaenda
arvamusega pareerib ta enamuse oma. See nõuab jõudu
- kuid see tekitab ka jõudu. Üksikisik saab seda
jõudu arendada igas elueas, kui harjutab julgust. Niisuguses
protsessis muudab ta oma isiksuse kindlamaks, tugevdab sisemisi
veendumusi, loob rahuldavad suhted kaasinimestega ja kutsub ennast
ja teisi üles vaimseks arutluseks ja vaidluseks. Tema tsiviilkuraaz
on "südamevaprus" ja isikliku vabaduse väljendus.
|